آيا بعد از شهادت امام زمان عليه السلام قيامت بر پا مي شود؟

اين مسأله كه آيا بعد از شهادت امام زمان كسى حكومت خواهد كرد يا خير و در صورت اول، چه كسانى حكومت خواهند كرد، محل بحث و اختلاف آراء است و اين ناشى از اختلاف مضمون روايات است. در مورد حكومت بعد از حضرت دو نظر عمده وجود دارد:
1. بعد از شهادت امام زمان، ائمه معصومين،يا برخي از آنان يكى پس از ديگرى به دنيا رجعت خواهند كرد و حكومت مى‏كنند، (امام مهدى از ولادت تا ظهور، سيد كاظم قزوينى، ترجمه فريدونى، ص 672).
2. بعد از شهادت امام زمان، و تأسيس حكومت عدل و رشد فكرى و دينى مردم و ايجاد مدينه‏ى فاضله، انسانهاى صالح كه تربيت يافته‏ى مكتب امام زمانند، يكى پس از ديگرى اين حكومت را اداره مى‏كنند تا روز قيامت، (تاريخ ما بعد الظهور، محمد صدر، ص 653 ـ 639).

ما معتقديم گروهي بعد از ظهور حضرت به دنيا برمي گردندکه اصطلاحا رجعت گفته مي شود .رجعت خاص كه در دوران ظهور اتفاق مي افتد، دو مرحله زماني دارد مرحله اول مقارن با ظهور و قيام امام زمان(عج) اتفاق مي افتد و افرادي كه در گذشته زندگي مي كرده اند مانند برخي از اصحاب پيامبر(ص) وائمه(ع) به دنيا باز مي گردند واز اصحاب امام زمان(عج) مي شوند و حضرت را در قيامش ياري مي كنند.
مرحله دوم رجعت كه زمان بازگشتن ائمه(ع) به دنياست، هنگام رحلت امام زمان(عج) اتفاق مي افتد. اولين امامي كه با رجعت ايشان رجعت ائمه(ع) آغاز مي شود، امام حسين(ع) است. بنابر روايات، هنگام رحلت امام زمان(عج) امام حسين(ع) زنده مي شود و مراسم  خاك سپاري امام زمان(عج) را عهده دار مي شود و سپس حكومت را رهبري مي نمايد و مدت طولاني نيز حكومت مي فرمايد.(مختصر بصائر الدرجات، ص48) ائمه(ع) حكومت جهاني را كه امام مهدي(عج) ايجاد مي كند، به مدت طولاني اداره و ادامه فرمايند.
در اين ديدگاه پيش از قيام قيامت در ادامه حكومت حضرت مهدى(ع) به ترتيب، دوران رجعت هر يك از ائمه هدا(ع) فرا مي رسد و جمعى از نيكان بسيار نيك از هر دوران و هم‏چنين بدكاران بسيار بد از هر زمان به دنيا بازمي گردند. نيكان براى ديدن دولت كريمه اهل‏بيت و رسيدن به آرزوى حكومت عدل و داد و بدكاران از براى عقوبت و عذاب دنيا كه سزاى اعمال خود را در اين دنيانديده‏اند.

به هر حال حضرت پس از قيام و تشکيل حکومت، مدت طولاني حکومت مي کند. امام حسين (ع) در اواخر عمر شريف امام زمان (عج) رجعت فرموده به دنيا باز مي گردد و مدتي کنار امام مهدي (عج) مي ماند تا بر همه روشن شود که ايشان امام حسين (ع) است. وقتي همه اين مطلب را فهميدند، امام مهدي (عج) به مرگ طبيعي رحلت مي کند و امام حسين (ع) پس از دفن ايشان، حکومت را به مدت طولاني اداره مي نمايد. ( کافي، ج 8، ص 206، ح 250) پيامبر اسلام (ص)، اميرالمومنين(ع)( مختصر بصائر الدرجات ، ص 24) و به احتمال قوي تمام ائمه (همان ص 28) به دنيا بر مي گردند و هر کدام ساليان طولاني حکومت مي کنند و به اين شکل زمين بعد از ظهور، حيات نو از سر مي گيرد و زندگي انسان با معنا ادامه مي يابد. با توجه به روايات رجعت، معلوم مي شود زندگي اصلي انسان بعد از ظهور شروع مي شود و مردم زمين به مدت بسياري امنيت، آرامش، برقراري اسلام و عدالت را خواهند ديد. بندگان صالح خداوند نيز ساليان بسياري بر روي زمين به عبادت و اطاعت خداوند خواهند پرداخت و بعد از گذشت ساليان بسيار، با رحلت آخرين حجت خدا که احتمالاً اميرالمومنين علي (ع) خواهد بود. ( تفسير عياشي، ج 2 ، ص 326، ح 24) اوضاع جهان دگرگون مي شود و علائم قيامت رخ مي نمايد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 9 دی 1392برچسب:آيا بعد از شهادت امام زمان عليه السلام قيامت بر پا مي شود؟ , | 23:53 | نويسنده : بسیجی گمنام امام خامنه ای |